09013198364
تاریخچهگزارش وزنه برداریمقالات

استاد مسلم ریاحی، باغبان ورزش وزنه برداری ایران

0901319864

گزافه نیست اگر بخواهیم استاد مسلم ریاحی را باغبان ورزش وزنه برداری ایران بنامیم. شخصی که نه تنها بعنوان چهره شاخص ورزش وزنه برداری علی الخصوص تهران شناخته میشد، بلکه معلمی زحمتکش برای فرزندان این مرز و بوم بود.

در این مطلب به زندگینامه مرحوم مسلم ریاحی استاد و بزرگمرد ورزش وزنه برداری خواهیم پرداخت. مربی بزرگی که قهرمانان زیادی را در رشته وزنه برداری تربیت و به دنیای وزنه برداری تقدیم نمود.

بیوگرافی استاد مسلم ریاحی

استاد مسلم ریاحی مربی ارزنده و صاحب نام وزنه برداری در سال 1309 در شهرستان میانه در استان آذربایجانشرقی چشم به جهان گشود. مسلم ریاحی در دوران جوانی به تهران آمد و با ورزش وزنه برداری آشنا شد و تمرینات خود را زیر نظر آقای کوراوغلی آغاز نمود.

استاد ریاحی آنچنان وزنه برداری را علاقه مندانه دنبال می کرد و در تمرینات مصمم بود که موفق شد تا مقام قهرمانی کشور پیش برود. اما نداشتن مربی اجازه پیشرفت بیشتر را به ایشان نداد و همین موضوع باعث شد تا تصمیم بگیرد در قالب مربی وزنه برداری به تعلیم و تربیت وزنه برداران بپردازد.


دوران مربیگری وزنه برداری استاد ریاحی

همانطور که گفته شد عمده‌ی فعالیت استاد مسلم ریاحی در راه خدمت به ورزشکاران کشور ایران در کِسوت مربیگری بود. ایشان پیش از انقلاب علاوه بر معلمی ورزشِ مدارس، سالیان زیادی را به امر آموزش ورزشکاران در باشگاه استقلال جنوب واقع در محله نازی آباد تهران اختصاص داد که ثمره آن تربیت قهرمانان صاحب نام آن منطقه بود.

استاد مسلم ریاحی از مربیان سازنده و زحمتکشی بود که با حداقل امکانات در منطقه جنوب تهران خدمات شایسته ای در جهت تعلیم و تربیت قهرمانان از خود به جای گذاشت. وقتی با ایشان در خصوص باشگاه استقلال جنوب صحبت می شد با شوق و غرور زیادی از جوانان تحت تمرین‌شان تعریف می کرد. در آن زمان، به تائید اکثر پیشکسوتان وزنه برداری محله نازی آباد تهران بعنوان قطب ورزش وزنه برداری کشور شناخته میشد.

شاگردان مسلم ریاحی در باشگاه استقلال جنوب

شاگردان مسلم ریاحی در باشگاه استقلال جنوب تهران

از جمله شاگردان این مربی بزرگ وزنه برداری می توان قهرمانان صاحب نامی همچون:

داود ملکیحافظ حسنی
علی مرادیجبرئیل صادقی
علی پاکیزه جمبهمن زارع
شهرام یوسفیسعید آذری
علی والیعزیز علی حسینی
مدد نصیری نیاحسین حیدری
داراب ریاحییزدان راد
رسول جاوید آسافرامرز خودنگاه
عباس طالبیمهدی ریاحی کیا
اصغر آقاپورسیامک حاج حسنی
محمد سوری
غلامرضا عین خواه

    و بسیاری دیگر از قهرمانان دیگر، شاگردان این مربی بزرگ بودند که به عضویت تیم ملی وزنه برداری ایران درآمدند و توانستند در میادین بین المللی افتخارات ارزشمندی را برای کشورمان کسب نمایند.

    استاد مسلم ریاحی در طول دوران مربیگری علاوه بر قهرمانی های مختلف در سطح بزرگسالان ، جوانان و آموزشگاه‌های کشور، 3 بار هم بعنوان مربی تیم ملی به کشورهای شوروی سابق، عراق و ایتالیا اعزام گردید و همچنین در کلاس مربیگری بین المللی بلغارستان شرکت نمود.

    حضور استاد ریاحی در دوره مربیگری کشور بلغارستان


    فعالیت استاد مسلم ریاحی پس از انقلاب

    پس از پیروزی انقلاب استاد مسلم ریاحی همچنان به فعالیت مربیگری خود ادامه داد. از آنجائیکه استاد ریاحی همیشه به دنبال تربیت جوانان این مرز و بوم و در پی آن رشد ورزش وزنه برداری بود، با تلاش بسیار باشگاه وزنه برداری آتش نشانی را در میدان حسن آباد تهران دایر کرد. جایی در مرکز شهر که چراغ امیدی برای وزنه برداران تهرانی و حتی وزنه برداران شهرستانی که به تهران می آمدند شد.

    در همان زمان ایشان مربیگری تیم وزنه برداری ژاندارمری را به عهده گرفتند. تلاش استاد ریاحی باعث شد وزنه برداران (ملی پوش و غیر ملی پوش) سراسر کشور در حین خدمت سربازی از تمرینات عقب نمانده و ضمن خدمت به کشور، در میادین ورزشی هم خوش بدرخشند.

    در دهه 70 استاد مسلم ریاحی با وجود اینکه پا به سن گذاشته بود اما ذره ای از عشقش به وزنه برداری کم نشد. وی به فکر تربیت جوانان این مرز و بوم بود. اینبار تلاش کرد تا یک سالن وزنه برداری در غرب تهران (دهکده المپیک) راه اندازی کند. دوباره شاگردانش از نقاط مختلف شهر مانند پروانه به دور ایشان جمع شدند. علاوه بر جوانان وزنه بردار تهرانی، وزنه برداران عضو تیم ملی هم در زمان تعطیلی اردوها به سالن تمرین ایشان سرازیر می شدند.

    این سالن امروز به نام خود استاد مسلم ریاحی تغییر نام پیدا کرد و هنوز جوانان زیادی در آنجا زیر نظر شاگردان مسلم ریاحی مشغول به تمرین هستند.

    مراسم تجلیل از پیشکسوتان وزنه برداری

    مراسم تجلیل از پیشکسوتان ورزش وزنه برداری


    استاد مسلم ریاحی در طول نیم قرن فعالیت علی رغم نامهربانی های بسیار، تنها با عشق به تربیت جوانان پرداخت و هیچگاه چشم داشتی به مناصب نداشت. استاد بزرگ وزنه برداری ایران در تاریخ بیستم اردیبهشت 1386 چشم از جهان فروبست و پیکر این مربی ارزشمند در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

    متن پیام تسلیت دکتر تاماس آيان رئیس فدراسیون بین المللی وزنه برداری به ياد مسلم رياحی

    اين ضايعه بسيار تاسف بار است که خانواده وزنه برداری و شخص اينجانب، مربی بزرگ، گرانمايه و موفقی را از دست داده ايم. لطفا تاسف عميق من را به خانواده ايشان و تمام فدراسيون وزنه برداری ايران اعلام كنيد.

    روحش شاد و یادش گرامی

    نمایش بیشتر

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفت + 15 =

    دکمه بازگشت به بالا