09013198364
مقالات

ورزش فیتنس

0901319864

فیتنس از ورزش های پر طرفداری است که عموماً با بدنسازی اشتباه گرفته می شود. ورزش فیتنس به قوی کردن ماهیچه ها از طریق تمرینات ورزشی می پردازد و اصلا با وزنه زدن سر و کار ندارید و بر پایه تمریناتی است که در آن کشش عضلت و ماهیچه ها اهمیت دارد؛ اما نه هر عضله ای.

فیتنس چیست؟

فیتنس از دو کلمه Fit به معنی مناسب و Ness به معنای برتری تشکیل شده است. به طور کلی این کلمه لاتین بوده و معنی آن تناسب اندام است.

ورزش فیتنس “Fittness” به بدنهای باریک و عضلانی که دارای نمای زیبایی از شکم و پهلوهای فیت می‌باشد گفته می شود و به این فرم بدن ها معمولاً بدن های فیتنسی گفته میشود.

در این ورزش دیگر از آن حجم های افراطی که در پرورش اندام دیده می شود خبری نیست. در واقع این ورزش یک نوع آمادگی جسمانی است که با تمرینات سبک با دستگاه های بدنسازی و ترکیب ورزش های هوازی و قدرتی و پیروی از یک رژیم غذایی سالم می توانید به اندامی زیبا و متناسب برسید.

این ورزش به مرور زمان اثر گذار خواهد بود و مصرف داروها در این رشته جایی ندارد و توصیه نیز نمی شود.

فرق بین فیتنس و بدنسازی چیه؟

فیتنس به تمرینات روزانه و پرفشار نیاز نداره ولی بدنسازی گاهی بیش از ۲ ساعت طول می‌کشه، اما یک جلسه فیتنس حدودا ۴۵ دقیقه است.

یکی از اصلی ترین تفاوت های بین بدنسازی و فیتنس این است که در فیتنس نیازی به وزنه زدن های سنگین نیست در صورتی که در بدنسازی اصولاٌ با هل دادن و کشیدن وزنه های سنگین درگیر هستیم. با وزنه زدن ماهیچه ها سریع تر رشد می کنند و ورزشکاران قدرت بدنی بیشتری بدست می آورند.

یک قانون کلی و عمومی وجود دارد که می گوید وزنه زدن ، نسبتاٌ آسان ترین راه برای رسیدن به توده عضلانی است. بدنسازان بیشتر به برآمدگی و برجستگی عضلت و قوی و قدرتمند دیده شدن بوسیله عضلات حجیم خود، علاقه دارند در صورتی که برنامه فیتنس در جهت مخالف آن است.

تفاوت فیتنس و بدنسازی

فواید ورزش فیتنس چیست؟

استقامت عضلانی، حداقل درصد چربی، استانداردترین میزان پروتئین و ماهیچه‌ها و کاهش خطر بیماری هایی مانند: بیماری قلبی، دیابت، سندرم متابولیک، سرطان روده بزرگ، سرطان ریه و سرطان سینه همه از فواید فیتنس است.

همچنین فیتنس باعث بالا بردن آمادگی جسمانی مانند افزایش قدرت عضلانی و استقامتی، استقامت قلبی و عروقی، انعطاف پذیری، چابکی، سرعت، و تراکم استخوان می شود.

سایر مزایای ورزش فیتنس:

1-سلامت بیشتر

در این ورزش با افزایش قدرت و اندازه قلب باعث میشود، میزان خون بیشتری را پمپ کند. که این کار خود باعث پایین تر بودن فشار خون و طول عمر بیشتری می شود. با پمپاژ بیشتر قلب اکسیژن بیشتری به بدن, مغز و عضلات می شود که خطر ابتلا به بیماری قلبی, حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. افزایش جریان خون به معنی تغذیه بهتر برای بافت ها و حذف بهتر مواد زائد در بدن است که کمک میکند به سلامت و دوام بیشتر بدنی شما.

2-کلسترول خوب را افزایش و کلسترول بد را کاهش می دهد

استخوان ها, رباط ها و مفاصل را قوی می کند. فعالیت بدنی منجر به تقویت استخوان ها و عضلات ما می شود. با تحمل وزن متناسب با شرایط جسمانی, باعث ایجاد تراکم استخوان در فرد می شود. با انجام تمرینات قدرتی , فشار بر روی مفاصل شما وجود دارد؛ که این فشار به تقویت بافت, قوی تر و انعطاف پذیر تر شدن بافت در آن مفصل کمک می کند.

3-رساندن و نگه داشتن بدن در وزن ایده آل و مناسب

این ورزش باعث افزایش قدرت عضلانی و کاهش چربی و در نتیجه کنترل وزن می شود.

4-بهبود عادت خواب شما

مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور منظم ورزش و تناسب اندام را انجام می دهند، خواب راحت تری به نسبت کسانی که ورزش نمی کنند دارند. زیرا بعد از ورزش بدن شما کم کم خنک می شود و دمای بدن شما افت می کند و به سمت یک خواب راحت و عمیق هدایت می شوید.

5-افزایش سطح انرژی

با بهبود بخشیدن به جریان خون و عادت خواب, سطح انرژی شما در طول روز بیشتر می کند.
انجام این ورزش به خصوص در صبح, انرژی لازم را به شما برای رسیدگی به کارهای روزمره می دهد.

بهبود بخشیدن شکل ظاهری بدن و ایجاد اعتماد بنفس در شما. این امر مخصوصا در خانم ها از اهمیت زیادی برخوردار
است.

6-جنگ با افسردگی

اثر عالی بدنی و ورزش در خلق و خو بسیار سریع است. زیرا جریان خون به مغز افزایش می یابد و اندورفین آزاد می شود. این اندورفین است که باعث می شود شما احساس بهتر داشته باشید و مبارزه با استرس و افسردگی کنید.

هدف اصلی در برنامه فیتنسی

هدف اصلی متناسب و خوش فرم بودن بدن است. و شما را به سمت یک زندگی فعال و سالم پیش می برد. فیتنس چیزی بیشتر از این نیست اما سوزاندن چربی و کالری اضافی هم در آن صورت می گیرد. در بدنسازی مرحله ای به عنوان افزایش وزن وجود دارد؛ در صورتی که در فیتنس لزومی بر بدست آوردن توده عضلانی و حجیم شدن نیست.

تعریف فیتنس با توجه به جنسیت زن یا مرد بودن در جزئیات و تمرینات متفاوت است. برنامه فیتنس زنان در مقابل برنامه فیتنس مردان دارای تمرینات و روش های متفاوتی است.

به همین علت است که آقایان اکثرا به بدنسازی علاقه دارند و خانم ها تمایل زیادی به ورزش های برنامه فیتنس دارند. فیتنس نیازی به تمرین روزانه ندارد تفاوت مهم دیگر برنامه فیتنس و بدنسازی در مقدار فعالیت ورزشی است.

فیتنس بانوان

این ورزش در بین بانوان از محبوبیت خاصی برخوردار است و شاخه خانگی که با استفاده از راه کارهای ساده ورزشی و ابزار ساده و دستگاه های ورزشی خانگی رسیدن به اندام فیت را برای خانم های خانه دار آسان تر کرده است. اما نباید از یاد برد که فیتنس بانوان با فیتنس مردان متفاوت است. محبوبیت این ورزش در بین جوانان رشته های گوناگونی چون فیتنس مدلینگ را هم از زیر مجموعه این رشته قرار داده است.

فیتنس مدلینگ چیست ؟

بدن های باریک و عضلانی که نیمی از عضلات خود را همراه با لباس های نیمه پوشیده به نمایش می گذارند. معمولاٌ مدل ها و مانکن ها که دارای چهره ی مناسب تری نسبت به بقیه هستند وارد این حرفه می شوند. و در راستای حرفه ای بنام فیتنس مدلینگ فعالیت خود را جهت شرکت در نمایش های زنده لباس و همچنین تبلیغات و تیزرهای مختلف که همراه با کسب درآمدهای چشمگیری هست انجام میگردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا