09013198364
مقالات

مکمل های نوتروپیک چه مزایایی دارند؟

0901319864

نوتروپیک  (Nootropics) یک تازه وارد در بازار پررونق مکمل ها هست و برای کسانی که به دنبال یک مزیت شناختی هستند، مزایا و پیشرفت هایی را نوید می دهد. مکمل های نوتروپیک به سرعت محبوبیت خود را به دست آورده و اکنون به طور مستمر به عنوان یک مدعی برتر در رقابت برای فضای اصلی در رژیم مکمل ورزشکاران قرار گرفته است.

نوتروپیک ها می توانند همه چیز را از بهبود تمرکز گرفته تا تقویت حافظه کاری شما انجام دهند. با این حال، مکمل های نوتروپیک همه یکسان تولید نمی شوند.

ابتدا باید بدانید در یک مکمل نوتروپیک درجه یک به دنبال چه چیزی باشید و چگونه آن را انتخاب کنید که به بهترین وجه با اهداف شما مطابقت داشته باشد. ما در مورد مزایای ثابت شده نوتروپیک ها و اینکه چگونه می توانند عملکرد، انگیزه، تمرکز، خلق و خو و شناخت را افزایش دهند، بحث خواهیم کرد. این به معنای افزایش بهره وری، خروجی با کیفیت بالاتر ، و جلسات تمرینی و کاری پایدار خواهد بود.

نکته سردبیر: محتوای وزنش ماهیت آموزنده دارد، اما نباید به عنوان توصیه پزشکی تلقی شود. هنگام شروع یک رژیم آموزشی و/یا رژیم غذایی جدید، همیشه باید با یک متخصص پزشکی قابل اعتماد مشورت کنید. ما یک منبع پزشکی نیستیم. نظرات و مقالات این سایت برای استفاده به عنوان تشخیص، پیشگیری و/یا درمان مشکلات سلامتی در نظر گرفته نشده است. آنها جایگزینی برای مشاوره با یک متخصص پزشکی واجد شرایط نیستند.

نوتروپیک چیست؟

نوتروپیک ها دسته ای از مکمل ها هستند که به طور کلی به عنوان هر ترکیبی که می تواند عملکرد شناختی و عملکرد ذهنی را افزایش دهد تعریف می شود. دو نوع نوتروپیک وجود دارد: ایجاد شده در آزمایشگاه و طبیعی یافت شده، مانند گیاهان.

نوتروپیک ها را “داروهای هوشمند” نیز می نامند زیرا می توانند حافظه، انگیزه، توجه، تمرکز و خلاقیت را تقویت کنند. تحقیقات همچنین نشان داده است که برخی از نوتروپیک ها می توانند علائم افسردگی، اضطراب و خلق و خوی عمومی را بهبود بخشند. نوتروپیک ها فواید زیادی را برای افراد دارای نقص و افراد سالمی که به دنبال تقویت مغز هستند نشان می دهد.

برخی از نوتروپیک‌هایی که به خوبی مطالعه شده و دارای شواهد هستند که در Kaged Mindset یافت شده‌اند عبارتند از:

  • آلفا CGP: منبع ترجیحی کولین است که به آزادسازی استیل کولین، “انتقال دهنده عصبی یادگیری” کمک می کند
  • جینسینگ آمریکایی: یک گیاه سازگار زا برای هزاران سال استفاده می شود که ممکن است عملکرد ذهنی و استقامت را تقویت کند
  • فسفاتیدیل سرین: بلوک ساختمانی برای سلول های مغزی عملکردی
  • هوپرزین A: از از دست دادن استیل کولین برای تقویت انتقال دهنده عصبی یادگیری جلوگیری می کند
  • ال-تیروزین: یک اسید آمینه که به تولید کاتکول آمین ها و انتقال دهنده های عصبی درگیر در عملکرد مغز تحت استرس کمک می کند
  • استیل ال کارنیتین: یک اسید آمینه که در عملکرد سیستم عصبی و متابولیسم انرژی مغز نقش دارد
  • ال-فنیل آلانین: یک اسید آمینه تنظیم کننده خلق و خو

فواید مکمل های نوتروپیک

قدرت باورنکردنی افزایش توجه، تمرکز، خلق و خو و انگیزه ای که نوتروپیک ها ارائه می کنند را می توان در تمام جنبه های زندگی شما احساس کرد.

پیدا کردن انگیزه برای انجام یک تمرین طاقت فرسا یا حتی رفتن به باشگاه می تواند دشوار باشد. و متمرکز ماندن و با انگیزه ماندن برای انجام یک پروژه چالش برانگیز برای کار می تواند اراده حتی متعهدترین کارمند را نیز از بین ببرد.

در حالی که هیچ مکملی یک داروی معجزه‌آسا نیست، ادبیات علمی نشان داده است که نوتروپیک‌ها زمانی که انجام کار و انجام بهترین عملکرد به کمی فشار نیاز دارد، بهترین انتخاب باشند. در اینجا برخی از مزایای مکممل های نوتروپیک که باید بدانید آورده شده است.

انگیزه

انگیزه می تواند گریزان باشد و به سختی به دست بیاید. به خصوص با زندگی های پرمشغله ای که دیوار به دیوار پر از پروژه ها، ضرب الاجل ها، قرار ملاقات ها و تعهدات است. مکمل های نوتروپیک مانند آلفا گلیسریل فسفریل کولین (آلفا GCP) و سایرین می توانند انگیزه را افزایش دهند و به شما کمک کنند تا لیست کارهایتان و جلسات تمرینی خود را تسخیر کنید.

یک مطالعه انسانی تصادفی‌شده و کنترل‌شده با دارونما که در Nutrients منتشر شد، نشان داد افرادی که مکمل‌های نوتروپیک مصرف می‌کردند، انگیزه بیشتری داشتند.

مطالعه دیگری که در مجله انجمن بین المللی پزشکی ورزشی منتشر شد، مکمل های نوتروپیک را با قبل از تمرین سنتی پر از کافئین مقایسه کرد. محققان دریافتند که نوتروپیک ها می توانند به اندازه کافئین در تقویت انگیزه و سایر عملکردهای شناختی موثر باشند. اما بدون هیچ گونه عصبانیت یا سایر عوارض جانبی ناخواسته.

تمرکز و توجه

یکی از مهمترین مزایای مکمل های نوتروپیک افزایش توانایی تمرکز است. حواس پرتی در جامعه مبتنی بر فناوری امروز با وقفه های مداوم از اعلان ها، ایمیل ها و تماس های زوم حاکم است. هیچ کس نمی تواند انتظار داشته باشد که در تمام ساعات روز تمرکز بیش از حد داشته باشد، اما چند ساعت “جریان بهتر” می تواند به شما کمک کند تا کارهای مهم را در طول هفته کاری خود انجام دهید. در باشگاه، توجه بیشتر به عضلات در حال کار و سطح تلاش شما می تواند نتایج شما را بسیار بهبود بخشد.

نوتروپیک ها ممکن است به شما اجازه دهند علیرغم خستگی ذهنی به کار خود ادامه دهید. برخی از ترکیبات مغز، شما را با انرژی مورد نیاز برای احساس شادابی و تمرکز پر می کند. و توانایی شما را برای پایبندی به کار بهبود می بخشد. سایر ترکیبات به تنظیم مجدد هورمون‌هایی مانند سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین کمک می‌کنند که شما را تیز و بازده نگه می‌دارند.

حافظه

مکمل های نوتروپیک به عنوان تقویت کننده حافظه هم در جامعه پزشکی و هم برای عموم مردم امواج ایجاد می کنند. تحقیقات امیدوارکننده اثرات محافظت کننده عصبی از ترکیبات خاصی را نشان می دهد که حتی ممکن است با زوال عقل و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن مبارزه کند. تحقیقات بهبود یادآوری حافظه، حافظه فضایی و حافظه کاری را نشان می دهد.

برخی از این ترکیبات با جلوگیری از تجزیه استیل کولین، که برای یادگیری و حافظه بسیار مهم است، عمل می کنند. آنها همچنین می توانند از میتوکندری سلول های مغز حمایت کنند. به این معنی که مغز شما با انرژی برای عملکرد بهتر حافظه تغذیه می شود. گویی این کافی نیست، نوتروپیک ها می توانند آنتی اکسیدان های مغز را برای محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب و افزایش طول عمر سلولی تقویت کنند.

تحمل استرس

استرس یک جانور حیله گر است. استرس می تواند از ریشه های فیزیکی، ذهنی و عاطفی ناشی شود. اما بدن شما بدون توجه به علت، به استرس واکنش مشابهی نشان می دهد. بنابراین، اگر در محل کار تحت استرس هستید و سپس سعی می‌کنید در باشگاه به ارتباط بپردازید، ممکن است استرس زیادی را روی سیستمی که قبلاً به کار گرفته شده است، وارد کنید.

وقتی این اتفاق می‌افتد، هورمون‌های استرس می‌توانند افزایش پیدا کنند. از جمله هورمون‌های کاتابولیک که از افزایش عضلات (یا حتی کاهش بافت عضلانی) جلوگیری می‌کنند و سلامت کلی شما را خراب می‌کنند. همه چیز از خواب شما گرفته تا میل جنسی شما می تواند تحت تأثیر قرار گیرد، استرس بیشتری ایجاد کند و چرخه معیوب را شروع کند. تغذیه و مکمل‌ها می‌توانند نقش مهمی در دفع استرس داشته باشند، و نوتروپیک‌ها یکی از راه‌های محافظت از خود در برابر بدترین آن هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد که نوتروپیک‌ها می‌توانند به شما کمک کنند حتی در طول دوره‌های استرس، که معمولاً مغز شما را درهم می‌ریزد، هوشیار بمانید. سایر ترکیبات نوتروپیک می توانند هورمون های استرس را دفع کنند و به مغز شما در مقاومت در برابر اثرات مخرب آنها کمک کنند.

حالت بدن

محققان دریافتند که برخی از ترکیبات نوتروپیک نیز می توانند خلق و خوی افراد مبتلا به افسردگی را تقویت کنند. آنها همچنین می توانند سطح سروتونین مغز را افزایش دهند، که مدت ها با خلق و خوی بهتر و خطر کمتر افسردگی مرتبط است. شرکت کنندگان در مطالعه که به طور مداوم برخی از نوتروپیک ها مصرف می کنند، پس از چند هفته، خلق و خوی کلی بهتری را گزارش می دهند.

بهره وری

با کنار هم قرار دادن همه این تحقیقات، واضح است که نوتروپیک ها می توانند بهره وری را ارتقا دهند. در حالی که به احتمال زیاد «همه سیستم‌ها از کار افتاده» همیشه سالم نیست، همه می‌توانند هرازگاهی از افزایش بهره‌وری استفاده کنند.

اگر بتوانید تمرکز و به جزئیات توجه کنید، انگیزه انجام کارها را داشته باشید و در انجام آن احساس خوبی داشته باشید، جای تعجبی وجود ندارد که بهره وری از این اثرات به طور ناگهانی افزایش یابد. علاوه بر این، ترکیبات نوتروپیک ایمن و مؤثر، راه بسیار بهتری نسبت به برخی از روش‌های پرخطرتر مورد استفاده توسط دانشجویان و مدیران اجرایی هستند که به دنبال برتری هستند.

توان خروجی و قدرت عضلانی

جالب اینجاست که روش‌هایی که مکمل های نوتروپیک روی مغز اثر می‌گذارند، می‌توانند به سایر اعمال فیزیکی، از جمله توان خروجی و قدرت عضلانی نیز گسترش یابند. مجله انجمن بین المللی تغذیه ورزشی گفه که آلفا-CPC حداکثر تولید نیرو را در طول ورزش افزایش می دهد. هنگامی که یک مکمل پتانسیل افزایش عملکرد ورزشی را داشته باشد، به آن ارگوژنیک می گویند.

با استفاده از یک طرح تصادفی و کنترل شده با دارونما، هفت مرد با دو سال تجربه تمرین مقاومتی، 90 دقیقه قبل از تمرین، آلفا-GPC یا دارونما مصرف کردند. نتایج نشان داد مردانی که آلفا-GPC مصرف کردند می‌توانند 14 درصد قدرت انفجاری بیشتری در پرس روی نیمکت نسبت به گروه دارونما تولید کنند. آن‌ها همچنین RER (نسبت تبادل تنفسی) پایین‌تری داشتند، به این معنی که آن‌ها پس از ست‌هایشان به سختی نفس خود را بازیابی نمی‌کردند. نتایج مشابهی هنگام آزمایش انفجاری پرش عمودی یافت شده است.

محققان معتقدند این اثر ممکن است به دلیل افزایش هورمون رشد انسانی (HGH) از آلفا-GPC باشد. HGH یک هورمون آنابولیک است که به عضله سازی و کاهش بافت چربی کمک می کند. این باعث می شود که Alpha-GPC هم یک کمک نوتروپیک و هم انرژی زا باشد.

در یک مکمل نوتروپیک به دنبال چه چیزی باشید

مواد موثره

اول از همه، شما باید مطمئن شوید که نوتروپیک انتخابی شما حاوی ترکیبات درستی است که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند و در ادبیات علمی به عنوان موثر و ایمن هستند. برخی از ترکیباتی که به طور گسترده مورد تحقیق قرار گرفته اند عبارتند از: آلفا-GPC، فسفاتیدیل سرین، هوپرزین A و استیل-ال کارنیتین.

مکمل Kaged Mindset حاوی این مواد است، به علاوه موارد دیگری که برای حمایت از عملکرد مغز و سلامت عمومی کار می کنند. این حمایت های اضافی شامل ویتامین C برای مزایای آنتی اکسیدانی و سیستم ایمنی، کمپلکس B برای انرژی، و Ioniplex®، یک مجموعه معدنی اسید فولویک است که حاوی مواد معدنی کمیاب مانند کلسیم، روی، کروم، مس و آهن است.

تست افراد

در دنیای مکمل‌ها، نظارت کمی وجود دارد. شرکت‌هایی که به محصولات خود پایبند هستند و آزمایش‌های انسانی را ارائه می‌کنند، باید مدعیان برتر برای فضای موجود در قفسه مکمل‌های شما باشند. Kaged Mindset از آزمایش انسانی برای اطمینان از خالص و قوی بودن مواد استفاده می کند.

بدون کافئین

در حالی که کافئین می تواند یک نوتروپیک و تقویت کننده تمرین باشد، اما هشدارهایی هم دارد. اول، انرژی که ممکن است از کافئین دریافت کنید، اساساً بعداً از سطوح انرژی شما وام می گیرد. بالا رفتن کافئین معمولاً منجر به یک اثر تصادفی می شود، که اگر بعد از از بین رفتن اثرات هنوز کارهایی برای انجام دادن داشته باشید، مفید نیست.

ثانیاً، کافئین می‌تواند باعث ایجاد انرژی عصبی، بی‌قراری یا حتی اضطررب شود که مانند آن چیزی که از سایر نوتروپیک‌ها دریافت می‌کنید، کنترل نشده است. Kaged Mindset از کافئین صرف نظر می کند و دوز زیادی از Alpha-GPC را ارائه می دهد که در ادبیات نشان داده شده است که به همان خوبی بدون لرزش کار می کند.

ثالثاً، کافئین می‌تواند باعث شود که برخی از افراد مشکلات گوارشی را تجربه کنند که می‌تواند در تمرین یا وضعیت جریان شما اختلال ایجاد کند. و هیچ‌کس نمی‌خواهد در حین اوج عملکرد، با بازدید طولانی مدت از حمام قطع شود.

کافئین همچنین می تواند کمیت و کیفیت خواب را مختل کند. خواب خوب 6 تا 8 ساعت است و برخی افراد بیشتر از دیگران تحت تأثیر قرار می گیرند. حتی اگر بلافاصله بعد از یک اسپرسو دوبل بخوابید، به این معنی نیست که خواب ترمیم کننده است. این بدان معنی است که شما بهتر است کافئین را در ساعات اولیه صبح برای بهترین نتایج مصرف کنید و انعطاف پذیری آن را به عنوان یک نوتروپیک محدود کنید.

نکته پایانی

اگر می خواهید تمرکز و توجه خود را افزایش دهید یا انگیزه و حافظه را تقویت کنید، مکمل های نوتروپیک یک انتخاب عالی هستند. این مکمل ها مملو از مواد نیرومند مبتنی بر شواهد است که به عملکرد بهینه مغز شما کمک می‌کند، همگی با یک حرکت روانی بدون کافئین (اختیاری)

مکمل های نوتروپیک  را حدود 30 دقیقه قبل از رفتن به محل کار یا ورزش خود مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. هنگام استفاده برای تقویت تمرین، ممکن است به دلیل افزایش توانایی تمرکز، افزایش انگیزه و توان خروجی، متوجه بهبود ارتباط ذهن و عضله شوید. انجام آن قبل از جلسه گردش کار می تواند به شما کمک کند تا با توجه بهتر به جزئیات و وضوح فکر، پروژه را به خوبی انجام دهید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا