09013198364
مقالات

پایه اسکات و پاوررک: چگونه انتخاب کنیم؟

0901319864

چه در حال راه‌اندازی باشگاه ورزشی خانگی باشید و چه صرفاً سعی کنید دستگاه تمرین خود را در باشگاه بدنسازی محله مشخص کنید، با انتخاب بین پایه اسکات و پاوررک مواجه خواهید شد.

پایه های اسکوات از دو پایه فلزی ساده برای قرار دادن هالتر تشکیل شده اند. آنها فشرده تر و به طور قابل توجهی سبک تر از پاوررک هستند. یک پاوررک، که گاهی اوقات به عنوان پایه اسکات نیز شناخته می‌شود، معمولاً دارای چهار تا شش پایه فلزی است و گزینه‌ها و لوازم جانبی بیشتری را نسبت به یک جفت پایه اسکات در خود جای می‌دهد.

این دو وسیله اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند، اما تفاوت در ویژگی ها و کاربردهای مورد نظر آنها ارزش توجه دارد. این مقاله به شما کمک می‌کند تا به مناسب‌ترین و ایمن‌ترین وسیله برای نیاز خود دست یابید و بیشترین استفاده را از بودجه باشگاه خانگی خود ببرید.

تفاوت بین پایه اسکات و پاوررک

در نگاه اول، پایه های اسکوات و پاوررک ها به طور قابل توجهی از نظر اندازه فیزیکی متفاوت هستند – پایه اسکات کوچکتر و پاور رک ها بزرگتر هستند. مقایسه انجام شد، درست است؟ نه، نه به این سرعت. تفاوت در ویژگی های ایمنی، تحرک، ثبات، تمرینات و لوازم جانبی هم قابل بررسی است.

ویژگی های ایمنی

نظر یک فرد آموزش‌دیده و توانا که وظیفه اصلی او تضمین ایمنی ورزشکار یا کمک به او در مواقع ضروری است. هنگامی که هالتر در پشت یا جلوی بدن قرار می گیرد، زمانی که وزنه از بالای سر بلند می شود یا زمانی که وزنه ای جلوی صورت حرکت می کند، یک یا چند نقطه برای بهبود وضعیت تمرینات قدرتی سنتی توصیه می شود.

طبق این دستورالعمل‌ها، بسیاری از تمرین‌های رایج با وزنه به حضور یک مربی نیاز دارند – اسکات پشت، اسکات جلو، پرس بالای سر، پرس سینه، پرس شیب‌دار و غیره.

هیچ کس نباید زیر هالتر گیر کند، یا با میله‌ی روی نای خود خفه شود یا هالتر را به صورتش بکوبد. اگر بدون اقدامات ایمنی مناسب تمرین کنید، ممکن است صدمات جدی یا حتی مرگ رخ دهد. اما اگر به تنهایی یا در خانه تمرین می‌کنید، ممکن است همیشه یک مربی آموزش دیده همراه نداشته باشید. حالا چی؟

خوشبختانه، پاور رک، هنگامی که به درستی نصب و راه اندازی و به طور مناسب استفاده می شود، پین ها/لوله ها، بازوها یا تسمه های ایمنی همراه دارد که در صورت مشکل ورزشکار، هالتر را می گیرند. از سوی دیگر، پایه‌های اسکات سنتی بازوهای ایمنی ندارند. حتی در بین برخی پایه‌های اسکوات که بازوهای ایمنی دارنند هم پایداری پایه‌ها در طرح‌ها و تولیدکنندگان بسیار متفاوت است.

حرکت پذیری

یکی از ویژگی‌های کلیدی استندهای اسکوات، تحرک یا قابلیت جابجایی آنها از مکانی به مکان دیگر است. به طور سنتی، پایه های اسکات توسط وزنه برداران المپیکی استفاده می شد. پایه‌های اسکوات نسبتاً سبک را می‌توان برای استفاده روی سکو حمل کرد و در صورت عدم نیاز به دیوار یا گوشه‌ای برد.

برای بهبود بیشتر تحرک، برخی از پایه های اسکات دارای طرح های دو تکه هستند. هر پایه تیغه مخصوص به خود را دارد که به آن اجازه می دهد مستقل از دیگری حرکت و قرار گیرد.

برای افرادی که دارای سالن بدنسازی در پارکینگ خود هستند، تحرک یک پایه اسکوات اجازه می دهد که آن را در زمانی که استفاده نمی‌کنید کنار بگذارند. یا در یک هوای خوب، پایه اسکات را به خارج از منزل منتقل کنید.

ثابت بودن

جابجایی پاور رک معمولاً دشوارتر از پایه های اسکوات است. آنها معمولاً بزرگ و سنگین هستند، پاور رک های سبک تر هم معمولاً برای اتصال به زمین طراحی می شوند.

مهم‌تر از همه، پاور رک‌ها معمولاً پایه طولانی‌تری دارند. این به بدنساز اجازه می دهد تا اسکوات، پرس سینه و سایر تمرینات را در رک انجام دهد. وزنه برداران هنگام انجام تمرینات با وزنه در یک پاور رک احساس «امنیت» بیشتری دارند – و دلیل خوبی هم دارد.

تمام تمرینات در پاور رک بر روی پایه تکیه گاه رک انجام می شود که امکان استفاده موثر از ویژگی های ایمنی را فراهم می کند و ورزکار مطمئن است رک واژگون نمی شود. علاوه بر این، پایه تکیه گاه بزرگتر، همراه با جرم بزرگتر پاور رک، باعث می شود در هنگام استفاده کمتر مستعد واژگونی یا حرکت باشد.

لوازم جانبی و گزینه های تمرینی

فضای بیشتر و پایداری بیشتر، امکان قرار دادن پاور رک با لوازم جانبی را فراهم می کند. علاوه بر تجهیزات ایمنی مانند بازوهای نقطه‌ای، پین‌ها/لوله‌ها یا تسمه‌ها، پاور رک می‌تواند برای تمرین‌های اضافی و ذخیره‌سازی تجهیزات، امکانات بیشتری را ارائه دهد.

طرح های بزرگتر پایه اسکوات ممکن است امکان لیفت را هم ارائه دهند. اما پاور رک امکان پایه لیفت چند سطحی، امکان لیفت های سنتی و غیره را فراهم می کند. بسیاری از پاور رک‌ها با میله‌های شیب دار نصب‌شده روی قفسه و توپ مدیسن بال سازگار هستند. همچنین ممکن است برای انجام انواع تمرینات زمینی، ملحقاتی به پایه های پاوئر رک چسبانده شوند.

شیب

پاور رک های سنگین‌تر یا آنهایی که به کف پیچ شده‌اند، ممکن است گیره‌های نواری را در خود داشته باشند که امکان حرکات هالتر با بند یا کمک نوار را فراهم می‌کند. صفحات ممکن است روی پایه‌هایی قرار گیرند که به پشتی‌ترین پایه‌های پاور رک شش پایه یا نیم قفسه پیچ و مهره یا جوش داده شده‌اند. اگر به سفارشی‌سازی و تنوع ورزش اهمیت می‌دهید، پاور رک یک انتخاب بهتری است.

شباهت های بین پایه اسکات و پاوررک

اگرچه مطمئناً قابل مقایسه  نیستند، اما پایه های اسکوات و پاور رک فواید و کاربردهای مشابهی هم دارند.

نگهداری هالتر

بسیاری از تمرینات متداول، از جمله اسکات و پرس، برای شروع به بالا برای وزنه استفاده می شوند. قبل از پایه های اسکوات و پاور رک ها، اسکواترها مجبور بودند هالتر را تا شانه های خود بیاورند .

به این فکر کنید که قبل از شروع تمرین اصلی چقدر انرژی صرف می شد. پایه‌های اسکوات و پاور رک ها به بدنساز این امکان را می‌دهند که به راحتی هالتر را از هر جای مورد نیاز بردارند و با اتمام بتمرین مجددا همانجا قرار دهند.

اندازه های مختلف برای ورزشکار

ارتفاع پایه های اسکات از کمی بیش از 120 سانت متر تا بیش از 250 سانتی متر متغیر است، در حالی که پاور رک ها معمولاً از 180 سانتیمتر تا 3 متر متغیر هستند. موقعیت شروع تمرین به صورت افزایشی قابل تنظیم است تا امکان تنظیم دقیق موقعیت قلاب های J (اتصال تخصصی مورد استفاده برای نگهداری از هالتر روی قفسه) فراهم شود.

این تنظیمات به کارآموزان اجازه می‌دهد تا موقعیت‌های شروع را با قد خود برای تمرین بهتر تنظیم کنند، که می‌تواند برای ورزشکاران قد بلندتر و قد کوتاه‌تر ضروری باشد.

اجازه تمرینات متنوع

پایه های اسکوات و پاور رک ها همه کاره هستند. هر دو قطعه به ورزشکاراجازه می‌دهند تا انواع اسکوات هالتر (اسکوات پشت، اسکات جلو، اسکات زرچر، و غیره) را انجام دهند. بعلاوه، می توان از پاور رک ها و پایه های اسکوات بسیار محکم برای نگهداری وزنه در ارتفاع استفاده کرد تا مجبور به انجام ددلیفت از زمین (مانند ددلیفت با رک) یا بلند کردن میله از زمین به موقعیت شروع تمرینات شوید.

نحوه استفاده از پایه های اسکوات

مطمئن شوید که پایه های اسکوات شما در جای مناسبی قرار گرفته اند. جایگاه های اسکوات باید روی زمین صاف باشند. پایه های اسکوات مستقل یا دو تکه باید با فاصله مناسب از هم قرار گیرند – پایه ها باید کمتر از فاصله بین میله هالتر قرار گیرند. قرار دادن پایه ها 10 تا 15 سانتیمتر کمتر از فاصله داخلی بین میله، احتمال برخورد یا ضربه زدن به پایه ها را هنگام قرار دادن مجدد هالتر کاهش می دهد.

ارتفاع پایه یا قلاب های J را تنظیم کنید. قلاب های جی باید یک تنظیم زیر یا یک تا سه اینچ پایین تر از ارتفاع شروع پیش بینی شده تمرین قرار گیرند. قلاب‌های J مناسب به ورزشکار این امکان را می‌دهند که هالتر را با حداقل جابجایی و اختلال در وضعیت بدنه از قفسه جدا کند.

نحوه استفاده از پاور رک ها

اسکات جلو

ارتفاع قلاب های J را تنظیم کنید. قلاب ها باید یک تنظیم پایین تر یا یک تا سه اینچ پایین تر از ارتفاع شروع پیش بینی شده تمرین قرار گیرند. یک بار دیگر، قلاب‌های J مناسب به ورزشکار این امکان را می‌دهند که هالتر را با کمترین جابجایی عمودی و حداقل اختلال در وضعیت بدنه از روی قفسه جدا کند.

زمان استفاده از پایه اسکات و پاوررک

همانطور که در سابقه طولانی استفاده از آنها در وزنه برداری المپیک نشان داده شده است، پایه اسکات می تواند برای انواع خاصی از ورزش و برای ورزش در مکان های جدید مناسب باشد. اما پاور رک یک پایه اصلی در تجهیزات تمرین قدرتی در ورزش‌های حرفه‌ای و المپیک مهم تر هستند. آنها یک قطعه کلیدی از تجهیزات برای طیف گسترده ای از تمرینات هستند.

برای تمرینات متمرکز بر قدرت

“تمرینات قدرتی” به کشش هایی اطلاق می شود که با هدف بالستیک انجام می شوند. نباید با تمرینات پاورلیفتینگ (مانند اسکات، پرس سینه و ددلیفت) اشتباه شود. تمرینات قدرتی شامل حرکات وزنه برداری المپیک (یکضرب و دوضرب)، مشتقات وزنه برداری و پرش های با بار است.

برخی از تمرینات قدرتی مبتنی بر هالتر را می توان به راحتی با یک پایه اسکات انجام داد، اما ممکن است انجام آن در یک پاور رک نامناسب باشد. تمریناتی مانند پرس، و پرش های اسکوات به طور مناسب تری در خارج از رک یا چند متر دورتر از جایگاه اسکات انجام می شود.

پایه اسکات و پاور رک

استفاده از پایه اسکوات به ورزشکار اجازه می دهد تا هالتر را به طور موثر بردارد و تکان ، پرس و پرش های اسکوات را تنظیم کند، سپس از قفسه فاصله بگیرد. در صورت شکست در حین تمرینات مبتنی بر قدرت، ورزشکار باید بداند که چگونه به طور ایمن “از خود حمایت” کند یا از زیر هالتر خارج شود.

برای کارهای تکنیکی

در حالی که پایه‌های اسکات پایداری ندارند یا ویژگی‌های ایمنی پاور رک را ارائه نمی‌دهند، باید برای انجام ست‌های نسبتاً سبک‌تر از تمرین‌های سنتی هالتر و ست‌هایی که به دور از شکست عضلانی به پایان می‌رسند کافی باشند. در اصل، این مجموعه ها را می توان به عنوان “کار تکنیکی” طبقه بندی کرد.

کار تکنیکی به عنوان فرصتی برای تحریک بهبود در هماهنگی و تقویت توسعه ورزشی طولانی مدت قدردانی می شود. پایه اسکوات به شما این امکان را می دهد که هالتر را تنظیم کنید و در عین حال کنترل روی میله را تا پایان ست حفظ کنید.

برای تمرین در فضای باز

پایه های اسکوات متحرک امکان انجام تمرینات سنتی با هالتر را در محیط های غیر سنتی می دهد. به سادگی پایه اسکوات خود را روی زمین صاف و محکم بکشید یا بچرخانید، آن را نصب کنید و تمرین کنید و همزمان سطح ویتامین D خود را افزایش دهید.

نکته پایانی

پایه اسکات و پاوررک ها قطعات کلیدی تجهیزات بدنسازی برای ورزشکاران، بدنسازان و علاقه مندان به تناسب اندام هستند. اما همانطور که از چکش برای پیچ استفاده نمی کنید، انتخاب ابزار مناسب برای کار برای آموزش ایمن و موثر ضروری است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 1 =

دکمه بازگشت به بالا