09013198364
مقالات

ورزش کتل بل چیست؟

0901319864

آیا می دانید ورزش کتل بل (Kettlebells) با نام دیگر Girevoy Sport (GS) چیست؟ چه بخواهید برای تفریح ورزش کنید و چه بخواهید به یک ورزشکار برتر کتل بل تبدیل شوید، جایی برای شما در جامعه رو به رشد ورزش کتل بل وجود دارد.

ورزشکاران ورزش کتل بل مقدار زیادی هماهنگی، قدرت عضلانی ساکن، استقامت عضلانی، استقامت قدرت، ظرفیت بی‌هوازی، استقامت قلبی تنفسی و استقامت ذهنی را با هم توسعه می‌دهند. این ورزش فواید زیادی برای بدن و ذهن شما دارد!

فدراسیون بین المللی کتل بل

فدراسیون جهانی ورزش کتل بل WKSF یک سازمان غیرانتفاعی است که در 15 اکتبر 2017 در یونان (لوتراکی) پس از پیوستن نمایندگان بیش از 21 کشور و به طور رسمی در 22 نوامبر 2017 در ایتالیا (میلان) تأسیس شد. این ورزش در 20 سال گذشته و در سالهای گذشته به دست آقای اوله ایلیکا در سراسر جهان ترویج شده است. هدف WKSF رشد ورزش کتل بل در سراسر جهان است.

مسابقه کتل بل

کتل بل های فولادی مورد استفاده در مسابقات کتل بل با کتل بل های چدنی یا وینیلی که ممکن است در بسیاری از باشگاه ها ببینید متفاوت است. بر خلاف بل های چدنی یا وینیلی، ابعاد و اندازه دسته کتل بل های رقابتی با سنگین تر شدن تغییر نمی کند. در حالی که بل های چدنی معمولاً مشکی هستند، بل‌های مسابقه بر اساس وزن کدگذاری رنگی دارند.

حرکات ورزش کتل بل

ورزش کتل بل یک ورزش استقامتی قدرتی است که ورزشکاران را ملزم می‌کند تا زیر حداکثر وزنه بروند و کتل بل‌های خود را تا حد ممکن در یک بازه زمانی معین بالا ببرند. این ورزش که منشا آن روسیه است، در سرتاسر جهان رشد کرده و بسته به قوانین سازمان و فرمت‌های مسابقه، تنوع زیادی دارد. سه تا از حرکات کلاسیک ورزش کتل بل عبارتند از: حرکت یکضرب، دوضرب و چرخه طولانی.

حرکت دوضرب ورزش کتل بل

حرکت دوضرب (Jerk) با تمیز کردن بل یک بار به حالت قفسه ای انجام می شود – به این معنی که قسمت بالایی پشت خود را گرد کنید و باسن خود را عقب دهید تا آرنج شما بتواند به تاج ایلیاک یا بالاتنه شما برسد، کتل بل را در مثلث بین دوسر بازو و ساعد خود قرار دهید – سپس آن را از بالای سر بلند کنید.

دوضرب کتل بل

تا آنجا که ممکن است مراحل حرکت دوضرب عبارتند از: شیب اول (زانوهای خود را خم کنید در حالی که باسن خود را به جلو می فرستید)، ضربه زدن یا کشش سه گانه، شیب دوم (در زیر بل قرار بگیرید، باسن را به عقب برانید)، در آخر قفل کردن، و انداختن بل به حالت قفسه.

بسته به فرمت مسابقه، می توانید یک یا دو بل را انتخاب کنید.

یکضرب ورزش کتل بل

یکضرب (Snatch) با چرخاندن بل به موقعیت بالای سر در یک حرکت مداوم انجام می شود. در بسیاری از فرمت های مسابقه، مردان و زنان تنها از یک بل استفاده می کنند. مراحل یکضرب کامل عبارتند از: چرخش، کشش شتاب در بالای تاب، قرار دادن دست، قفل کردن، انداختن بل از بالای سر، و گرفتن مجدد بل.

یکضرب کتل بل

در برخی مسابقات، ورزشکاران می توانند در مسابقات نیمه یکضرب شرکت کنند. در یکضرب کامل، شما بل را از بالای سر در یک حرکت مداوم، تا تاب می‌اندازید. و در حالت نیمه یکضرب، بل را از بالای سر به سمت قفسه خود می اندازید، جایی که می توانید قبل از تکرار حرکت استراحت کنید.

بسته به فرمت مسابقه، می توانید یک یا دو بل را انتخاب کنید.

چرخه طولانی

چرخه طولانی (Long Cycle) ، با قرار دادن بل در موقعیت قفسه و سپس بالا بردن آن در بالای سر انجام می شود. مراحل چرخه طولانی عبارتند از: تمیز کردن، قفسه، شیب اول، برآمدگی یا سه گانه کشش، شیب دوم، قفل کردن، و بازگرداندن بل به موقعیت قفسه.

چرخه طولانی کتل بل

بسته به فرمت مسابقه، می توانید یک یا دو بل را تمیز و بلند کنید.

کتل بل یک ورزش استقامتی

هدف ورزش کتل بل انجام هر چه بیشتر تکرارهای دقیق در یک بازه زمانی معین است. ورزشکاران در یک پلت فرم قرار داده می شوند. برای ثبت تعداد تکرارها و تعیین دقت هر تکرار، یک داور و یک شمارنده به هر ورزشکار اختصاص داده می شود. بسته به فرمت مسابقه، ورزشکاران می‌توانند وزنه بردار را برای موارد زیر انتخاب کنند:

  • 5 دقیقه، بدون تنظیم بل (ها) فقط سوئیچ یک دستی
  • 10 دقیقه، بدون تنظیم بل (ها) فقط سوئیچ یک دستی
  • 5 دقیقه، با گزینه تنظیم بل (ها) پایین، سوئیچ های متعدد
  • 10 دقیقه، با گزینه تنظیم بل (ها) پایین، سوئیچ های متعدد
  • 30 دقیقه (نیمه ماراتن)، بدون تنظیم بل، چندین سوئیچ
  • 30 دقیقه (پنج‌اتلون)، ست شش دقیقه‌ای برای هر یک از پنج حرکت بالابر، با ریکاوری پنج دقیقه‌ای در بین ست‌ها
  • 60 دقیقه (ماراتن)، بدون تنظیم بل، چندین سوئیچ

بلند کردن کتل بل بر تحرک و تمرین تکنیکی تاکید دارد که بر کارایی، قدرت گرفتن، آماده سازی و چرخه‌های تنفسی خاص تاکید دارد.

رقابت های کتل بل

رقبا می توانند انتخاب کنند که در یک یا چند رویداد در یک مسابقه خاص وزنه بزنند. آنها همچنین می توانند از یک یا دو بِل استفاده کنند و وزن کتل بل را خودشان انتخاب کنند. رویدادها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • دوضرب
  • یکضرب
  • سیکل طولانی
  • بیاتلون (یکضرب و دوضرب)
  • سه گانه (یکضرب، دوضرب، چرخه طولانی)
  • نیمه ماراتن (30 دقیقه با یک بالابر انتخابی)
  • ماراتن (60 دقیقه با یک بالابر انتخابی)
  • BOLT Ironman (دو یکضرب، دو دوضرب، دو چرخه بلند، تک یکضرب، تک دوضرب چرخه بلند).
  • پنج گانه (دوضرب، دوضرب و پرس، دوضرب، نیمه یکضرب و پوش پرس)
  • رله های تیمی زمان بندی شده (رله های دوضرب)

رتبه بندی و مقام در کتل بل

سازمان ها جداول رتبه بندی مختلفی دارند که مشابه سیستم کمربند در هنرهای رزمی است. به عنوان مثال، اگر تعداد تکرار مشخصی را در رده وزنی خود انجام دهید، رتبه شما می تواند رتبه 3، رتبه 2، رتبه 1، کاندیدای کارشناسی ارشد ورزش (CMS)، استاد ورزش (MS) و استاد ورزش بین المللی باشد. کلاس (MSIC). این یک ابزار محک خوب برای پیشرفت فردی شما در ورزش است. جداول رتبه بندی سن و جنسیت، دسته وزن بدن، وزن کتل بل را در نظر می گیرد.

قرار دادن با رتبه بندی فردی شما متفاوت است. هنگامی که در مسابقه خود رتبه اول را کسب می کنید، این بدان معناست که در مقایسه با سایرین در دسته خود (از جمله جنسیت، گروه سنی، وزن بدن)، که در همان مسابقه با همان وزنه کتل بل بلند می کنید، بیشترین تعداد تکرار را به ثمر رسانده اید. علاوه بر این، برخی از سازمان ها استفاده از فرمولی را برای تعیین بالاترین ضریب بالابر در هر رویداد انتخاب می کنند.

یک فرصت عالی برای آموزش متقابل

تمرینات کتل بل را می توان در هر برنامه تمرینی ادغام کرد. به ویژه برای سایر ورزش های قدرتی (قویترین مردان، کراس فیت، پاورلیفتینگ) و ورزش های رزمی (MMA، بوکس، کشتی، جودو) مفید است. برخی از ورزشکاران ممکن است در طول فصل خارج از مسابقات خود تمرین در ورزش کتل بِل را انتخاب کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا